23.2.2008

KT3-kurssi on edennyt kovaa vaihtia jo kolmanteen caseen asti. Olemme perustaneet tiukkatiimi-ryhmällemme blogin. Ensimmäisessä casessa käsittelimme  verkkokurssin suunnittelua. Valitsimme näkökulmaksi verkkokurssin hyvät ja huonot puolet sekä haasteet. Pyrin löytämään teoriaa verkkokurssin hyvistä puolista. Hyvinä puolina voidaan nähdä esim. paikka ja aika riippumattomuus, reaaliaikaisuus, erilaisuus ja hauskuus sekä tiedon helppo arkistointi ja jaettavuus.

Toisen casessa käsiteltiin pedagogisia malleja opetuksen tukena ja oppimisen ohjaamista verkkoperustaisissa oppimisympäristöissä. Jaoimme aiheen ja sain tarkasteltavaksi verkkokurssin ohjaamisen teknisen tason. Tämä tarkoittaa opetuksen infrastruktuurin suhteen tehtyjä ratkaisuja ja kehittämistoimia, kuten käytössä olevia koneita jne. Tämä case tuotti minulle teorian suhteen hieman ongelmia. Tuntui, että en löydä sopivaa materiaalia aiheesta, mutta kokosin jonkulaisen katsauksen kuitenkin.

Kolmas case käsitteli siis arviointia ja palautteenantoa verkko-opiskelussa. Päätimme PBL-tapaamisessa että kaikki etsivät aiheesta tietoa. Honkamäki ja Raatikainen (2006) esittivät, että arvioinnissa ja oppimisessa teknologiaa voidaan käyttää kolmella tavalla:
  1. muun opetuksen/ arvioinnin apuvälineenä
  2. toteuttaa osa arvioinnista verkossa (sekamuoto)
  3. arviointi voidaan siirtää kokonaan verkkoon.